arena is volledig transparant over haar leveranciers

person Gepost door: Bjorn Gulikers list In: arena Op: comment Comment: 0 favorite Hit: 723

Het Italiaanse arena geeft openheid over haar fabrieken en toeleveranciers.

arena is toegewijd om volledig transparant te zijn over haar leveranciers, zodat je weet waar de producten vandaan komen en je zeker weet dat de partners van het merk dezelfde waarden, best practices en het verlangen naar continue verbetering delen. arena werkt met haar partners samen op basis van vertrouwen, teamwork, eerlijkheid en wederzijds respect. Daarnaast streeft het merk er ook naar transparant te zijn door actuele informatie over alle Tier 1 leveranciers te publiceren. ‘We geven om het welzijn en de rechten van de meer dan 33.000 werknemers die in 43 fabrieken in 15 landen werken en de impact die deze activiteiten hebben op hun gemeenschappen’, aldus arena.

Het CSR (Corporate Social Responsibility) team van arena zet zich in om ervoor te zorgen dat het wereldwijde netwerk van leveranciers van eindproducten altijd voldoen aan de strenge normen en best practices van het merk en deze zelfs overtreffen. De arena familie, van personeel tot wereldwijde consumenten, is verbonden door een verlangen naar continue verbetering en het merk daagt haar leveranciers uit om hetzelfde na te streven. arena is er trots op dat meer dan 80% van haar topleveranciers al meer dan drie jaar deel uitmaakt van de community, aangezien het merk bouwt aan positieve relaties voor de lange termijn. 

Sinds de oprichting heeft arena haar succes gebaseerd op langdurige strategische partnerschappen met een geselecteerde pool van leveranciers, met wie het merk met sommigen al meer dan twintig jaar samenwerkt. Voor arena zijn haar leveranciers meer dan alleen fabrikanten van producten: ze worden door arena al vanaf het begin bij het ontwikkelingsproces betrokken, het merk deelt haar ideeën met hen en de producten gaan de hele productiecyclus door, totdat ze uiteindelijk de consumenten bereiken. 

Gedeelde waarden en best practices
arena gaat partnerschappen aan met leveranciers die de rechten van alle werknemers respecteren, die zich inspannen om de impact op het milieu te elimineren of te minimaliseren, die een veilige en gezonde werkplek bieden en die gezondheid en het welzijn van alle werknemers bevorderen. 

Waar ter wereld arena ook actief is, het merk laat zich leiden door haar eigen Gedragscode en bindt ook haar leveranciers aan deze principes. Als essentiële vereiste voor het onderhouden van zakelijke relaties, zijn leveranciers verplicht om arena’s Gedragscode te implementeren en te integreren in hun bedrijf, waarbij de Gedragscode zichtbaar in lokale talen wordt opgehangen in die gebieden die gewijd zijn aan de arena productie. Leveranciers moeten ook instemmen met de monitoring activiteiten van arena én de naleving garanderen door iedereen die betrokken is bij de productie van arena producten. 

Hoewel arena zich het recht voorbehoudt om een relatie op elk moment te beëindigen wegens het niet voldoen aan haar gedragsnormen, zal in de meeste gevallen de relatie beëindigd worden als een leverancier weigert mee te werken aan een beoordeling, weigert zijn gedrag te veranderen of geen zinvolle vooruitgang boekt. 

Met het doel om de inzet voor de rechten van werknemers in de wereldwijde toeleveringsketen verder te vergroten, in volledige overeenstemming met internationale arbeidsnormen, is arena in 2007 lid geworden van The Center for Child Rights and Business. Deze organisatie is gespecialiseerd in projecten rond kinderrechten, met een specifieke focus op kinderen van arbeidsmigranten. Ga voor meer informatie over de CCR CSR en haar initiatieven naar www.childrights-business.org.

Daarnaast is arena er trots op om als Participating Company aangesloten te zijn bij de Fair Labor Association (FLA). 

Duurzaamheid is niet slechts een lijst van acties die ondernomen moeten worden, het is een mentaliteit die ons gedrag moet sturen, zowel zakelijk als privé. Bij dit onderwerp is er geen kortere weg, arena wil immers niet aan greenwashing doen. Daarom moet het merk erop kunnen rekenen dat partners dezelfde visie en doelen hebben. 

Hoe arena nieuwe leveranciers selecteert
arena evalueert en bepaalt elke nieuwe potentiële leverancier in haar netwerk, om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de normen die vereist zijn voor het aangaan van een zakelijke relatie. De belangrijkste evaluatiecriteria voor arena zijn productontwikkeling, productplanning, het productieproces, kwaliteitscontrole, gezondheid, veiligheid en milieu, productveiligheid en certificering en sociale verantwoordelijkheid. 

Het kwalificatieproces van leveranciers bestaat uit drie hoofdfases: 

Fase 1: Zelfbeoordeling
Ingevuld door de leverancier om voor fase 2 verbeterpunten te bepalen.

Fase 2: Fabrieksbeoordeling
Uitgevoerd door het arena Global Sourcing team (of door een aangewezen externe partij). Evaluatie ter plaatse om de status en verbeteringen uit fase 1 te bevestigen. De beoordeling bepaalt of de potentiële leverancier met de productie voor arena kan beginnen of niet.

Fase 3: Vervolg audit
De leverancier verbindt zich eraan het CAP (Corrective Action Plan) binnen 3 maanden te implementeren. Zodra het kwalificatieproces met succes is afgerond en de zakelijke relatie is gestart, wordt de leverancier automatisch opgenomen in het doorlopende MVO monitoringsproces van arena.

Hoe arena haar netwerk van leveranciers controleert en beoordeelt
arena houdt continu toezicht op de naleving van elke leverancier van de Gedragscode en volgt van elke leverancier de implementatie van het op maat gemaakte CAP om de voortgang en verbeteringen te beoordelen. Leveranciers moeten transparant zijn en auditors toegang geven tot faciliteiten, dossiers en werknemers, inclusief tijdelijke werknemers.

Er kunnen twee soorten sociale audits worden uitgevoerd bij een leverancier:
1. FLA Sustainable Compliance (SCI) Assesment: willekeurige beoordeling door FLA personeel.
2. arena MVO audit: een audit die rechtstreeks wordt beheerd door arena of een aangewezen instantie (met door de FLA gevalideerde methodologie). 85% van de Tier 1 productiefaciliteiten over de hele wereld zijn rechtstreeks gecontroleerd door arena of door een officieel aangewezen instantie. 

De leveranciers van arena zijn onderworpen aan het FLA (Fair Labour Association) Monitoring Program, dat jaarlijks willekeurig ten minste één van hen selecteert voor een extra externe audit. 

Bevindingen van audits worden beschouwd als een cruciaal hulpmiddel om een verbeteringsplan op te stellen dat moet worden uitgevoerd in het belang van zowel de werknemers als een succesvol zakelijk partnerschap. arena staat erop dat de CAP voor elke leverancier binnen 30 dagen na ontvangst van het beoordelingsrapport wordt opgesteld met de fabrieksleiding en dat verbeteringen binnen zes maanden worden doorgevoerd. Het schenden van de Gedragscode moet onmiddellijk worden aangepakt als voorwaarde voor voortzetting van de productie met arena. 

Als toonaangevend merk in de branche voelt arena de verantwoordelijkheid om veranderingen door de hele keten te stimuleren. Door de aansluiting bij de FLA wil arena ervoor zorgen dat alle leveranciers, in alle fabrieken, een minimum aantal regels en eerlijke voorwaarden voor het personeel delen en consequent toepassen. 

arena’s leveranciersprogramma
Het arena Supplier CSR Awards Program is ontworpen om te erkennen waar leveranciers met succes een verschil maken en positieve resultaten behalen voor de rechten van werknemers en naleving van de arena Gedragscode. Er zijn twee prijscategorieën:

1. CSR Performance 
2. Best CSR Practice

De CSR Performance Award houdt rechtstreeks verband met de resultaten van de jaarlijkse arena CSR audit en de daaropvolgende verbeteringen die via elk op maat gemaakt CAP worden aangebracht, waardoor de leverancier wordt beoordeeld met de hoogste algemene rang.

De Best CSR Practice award is bedoeld om proactieve inspanningen en investeringen die zijn gedaan op het gebied van het verbeteren van interne CSR beheersystemen en het leven en de veiligheid van werknemers te belonen. Voorbeelden van initiatieven zijn onder meer het opzetten van een intern kinderdagverblijf, onderwijs- en trainingsprogramma’s, gratis vervoer en speciale regelingen voor bijvoorbeeld eten. De winnaars van beide awards worden uitgenodigd voor de jaarlijkse arena Global Sales Conference.

Neem contact met ons op!
Wil je meer weten over ons streven naar transparantie en hoe het CSR team leveranciers selecteert, controleert, beoordeelt en beloont om aan onze normen te voldoen en continu te verbeteren? Neem dan contact met ons op. We zullen proberen om je vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. 

Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag januari februari maart april mei juni juli augustus september oktober november december